A Szabadság-szobor bokszkesztyűben

azaz Performeteria - New York első független színházi börzéje

2017. március 27. - Boncz Ádám

performateria-e1489885784888.pngAz interneten már hetekkel előre elfogytak a jegyek, de mivel a sarkvidéki hetek után pénteken volt az első olyan nap, amikor síléc nélkül lehetett eljutni a metróig, így gondoltam, próba-szerencse alapon mégis elsétálok a Baruch Performance Center felé, ahol az első Off-off Broadway színházi vásár, találkozó és börze: a Performeteria került megrendezésre. Van egy teóriám, miszerint: ha el is kelt minden jegy, egy jegy mindig akad. Most is igazam lett, hiszen nem kellett sokáig győzködnöm az amúgy is lefegyverzően happy és segítőkész jegypénztárost, hogy a kezembe nyomjon egy belépőt. Kilenc dollárosat. Csak valamivel több mint egy sör ára itt.

img_5272.JPGÍgy hát az esti sörből megint színház lett. Örültem, mert egy teljesen új és nagyon érdekesnek ígérkező kezdeményezés születésének lehettem tanúja, valamint kapóra is jött a dolog, hiszen épp most akartam írni az Off-off Broadway színházak őrült világáról. Mi sem lehetne jobb alkalom, mint egy őrült Off-Off Broadway Fesztivál.
Egészen érdekes, új formátumot találtak ki a Performeteria rendezői. Céljuk az volt, hogy tíz, egymástól nagyon különböző, de évek óta nagyon nívós munkát létre hozó független társulat mutathassa meg magát az este folyamán. Mivel Off-off Broadwayről beszélünk, nem lehet semmi sem "hagyományos", nem lehet a szokásos a "néző leül, színpadon fény, majd jönnek a műsorszámok, egyik a másik után" formát követni. Nem, itt a hegy ment Mohamedhez, azaz a néző az előadáshoz.
Turista csoportokra osztottak minket és így vittek végig a Baruch Performance Centeren, ahol nem csak a két színházteremben, hanem minden öltözőben, folyosón, előtérben, sőt még a büfében is voltak társulatok, mindegyik egy 10 perces performance-ba sűrítve "munkásságát".  Megnéztünk egyet, taps és már indultunk is tovább. Színpad alatt, felett, mögött mindenhol színészek, táncosok, zenészek. Kezünkben egy kis térkép és előttünk Michael a hiperaktív túravezetőnk, akinek a lelkesedése perceken belül mindenkire átragadt. Nehéz leírni mindazt, amit láttam, hiszen a furcsa, szép és felháborítóan kreatív színházcsinálóknál talán még inkább magával ragadó volt a hangulat, a közösségi érzés, ami ezt az egész szokatlan tárlatvezetést belengte.

Mi az az Off-off Broadway?

 Off-off Broadway-nak nevezünk minden olyan produkciót, ami 99 vagy annál kisebb befogadóképességű színházban kerül bemutatásra. Nagyon sok ilyen társulat van New Yorkban, hiszen mindenkit vonz ez a minden kötöttségektől mentes színház. Persze nem a hagyományos, "magyar" értelemben vett társulatok ezek, hiszen itt senki nem kap havi fizetést, inkább alkotóközösségek, hasonló színházi ízlésű művészek csoportjai. Ezek az Off-Off Broadway előadások épp csak annyi pénzt tudnak összekéregetni többnyire különböző magánszemélyektől és alapítványoktól, hogy a terembért és talán egy sajtóst ki tudjanak fizetni. Nagy a boldogság, ha ezek után még a színészeknek is marad egy pár dolláros tiszteletdíj. Igen, nagyon sokszor ingyen próbálnak és játszanak itt a színészek, akár hónapokig is. De valahogy ez mégsem szegi kedvüket, sőt mint már mondtam az Off-off Broadway talán a legizgalmasabb és legmerészebb színfoltja a New York-i színházi palettának. Miután nem a profit hajtja őket, bátran bele mernek vágni rendhagyó, szokatlan, új utakat kereső és sokszor társadalmilag vagy politikailag sarkos előadások színpadra állításába is. De  valljuk be az elnevezés, szörnyen degradálóan hangzik. Mivel sokszor épp az Off-off Broadway társulatai adják New York legérdekesebb és leginnovatívabb színházi előadásait, ezért már évek óta megy a harc, hogy az Off-off gyűjtőnevet Függetlenre változtassák. Lassan, de úgy tűnik, hogy sikerül átprogramozni a New York-iakat.

Már várakozás közben, az előtérben elkezdődött a performance-ok sora, hirtelen megszólalt a zene és a Kinesis Project három táncosa először a fejünk fölötti erkélyen majd közöttünk, nézők között suhant végig. Velünk játszott, ránk reagált minden mozdulatuk és alighogy a lépcsőfordulóban eltűnt a három mozgásművész, máris egy részeg Mikulás tántorgott a büfé elé és hangosan elkezdett veszekedni az épp Big Mac-et majszoló barátnőjével. Két ipszilon generációs szakított épp, annak ellenére, hogy "bakker pedig már a szüleink is ismerősök féjszbukon" (a szakítást pont egy karácsonyi party-ra időzítették, ezért a mikulásruha). A Lesser America nevű társulat tagjai voltak ők, akik pop-theatreként definiálják magukat és minőségi szórakoztatást hoznak a fiatal generációnak.

img_52881.jpgA Kinesis Project táncosai

 És máris elénk pattant túravezetőnk és mentünk is a következő terembe, ahol egy nagydarab, vörös szakállas férfi lépett elénk. Nem szólt egy szót sem, csak a kezét használta. Egy kollégája fordított nekünk, jelnyelvről angolra. A New York Deaf Theatre azaz a Hallássérültek Színháza művészeti vezetője volt a vikingkülsejű úr, akinek köszöntője után máris belekezdtek egy részletbe Shakespeare Viharjából.  Mirandát egy jelnyelven játszó színésznő alakította, mellette egy másik színésznő, ő volt a hangja, a szelleme. Integettünk nekik (náluk ez a taps) és már tereltek is tovább, mentünk a Flux Ensemble színészei felé (az egyik folyosó végén kaptak helyet), akiknek legújabb darabja az apokaliptikus New York-ban játszódik, ahol a taxi helyett már csak riksát lehet fogni. Színházi kommentár arról, ami egyre több embert foglalkoztat itt: mi lesz azután, hogy ez az egyébként nagyon törékeny világrend összeomlik? De a Flux Ensamble munkája azért is egyedülálló, mert előadásaikon kívül foglalkoznak még új darabok támogatásával, felolvasó színházakat szervezve 'A Lélek tápláléka' címmel, ahol különböző közösségeket érintő szociális problémákat dolgoznak fel. A közönség érkezéskor a társulat által otthon készített, házias ételeket kap ingyen, ezzel is erősítve bennük a közösség és az összetartozás érzését.

img_5292.JPGA Ma Yi Theater koncertje

És már megyünk is tovább, először a nagy színházterembe, ahol az ázsiai-amerikai színházművészek által alapított Ma Yi Theater ad koncertet: új rock-drámájuk a 'Peer Gynt és a Norvég Hapa Band' dalaiból, amiket természetesen Ibsen drámája inspirált.
Aztán túravezetőnk a színpad mögé invitált minket, ahol az egyik öltözőt ideiglenesen bárrá alakították át, hiszen itt kapott helyet a Project: Theater tíz perces jelenete. Új darabjuk, az Our Bar helyspecifikus előadás, egy Manhattan-i bárban játsszák, ahol a tíz dolláros jegyhez egy ingyen ital is jár. A rögtönzött bárból aztán megyünk a színpad alá, ahol egy amerikai zászlókkal teleaggatott box-ring vár. A Dramatic Question Theater 'Manuel a Szabadság-szobor ellen' című előadásában az illegális Manuel a hip-hop nyelvén veszi fel a harcot a bokszkesztyűben nekirontó Szabadság-szoborral, akit elég találóan csak a "demokrácia dívájának" aposztrofálnak az előadás során. Bár a darab még az elnökváltás előtt íródott, talán aktuálisabb és rémisztőbb mint valaha, és ez érezhető volt a közönség soraiban eluralkodó, szégyenkezéssel átitatott csenden is.

img_52937.JPGA Blessed Unrest társulata

Aztán indulás egy másik színházterembe, hogy megnézzük a nemzetközi művészekkel dolgozó mozgásszínházi csapat, a Blessed Unrest készülő produkcióját. Végül a Fire This Time Festival egyik darabja következett egy lépcsőfordulóban, két lenyűgözően tehetséges fiatal fekete színész előadásában. A fesztivál fiatal afro-amerikai íróknak ad lehetőséget, az ő darabjaikat mutatja be, ezzel kezdeményezve dialógust a feketék helyzetéről a 21. század Amerikájában.

Mentem volna még, néztem volna sok más társulatot, sok fiatalt akiket szétfeszít belülről valami amit el akarnak mondani és pincében, padláson, bármiből színházzá alakított térben hol táncolva, ugrálva, sikítva, jelnyelven vagy épp rappelve mondanak el valamit a világról. Mert színház igazából ott van, ahol kreativitás és gondolat van. És ennek gyönyörű bizonyítéka az Off-off Broadway. Szegényebb, kisebb de mérhetetlenül öszinte.

A bejegyzés trackback címe:

https://adamboncz.blog.hu/api/trackback/id/tr2712374955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.